- Strona Główna /
- Użyteczne informacje /
- Tabela treści GRI i zasad Global Compact
- LOTOS Raport Roczny 2011 /
- Użyteczne informacje /
- Tabela treści GRI i zasad Global Compact
Tabela treści GRI i zasad Global Compact
Zestawienie ułatwiające dostęp do zawartych w Raporcie danych z zakresu zrównoważonego rozwoju i CSR.
Poniższa tabela może być pomocna w precyzyjnym ustaleniu miejsca publikacji treści odnoszących się do konkretnych informacji lub danych wynikowych wymaganych przez Global Reporting Initiative oraz wynikających z przyjęcia i stosowania przez Grupę LOTOS dziesięciu fundamentalnych zasad United Nations Global Compact.
Wyszukaj w tabeli:
wskaźniki poziomu spełnienia wymogów raportowania:
- pełny
- częściowy
- brak
Wskaźnik Global Reporting Initiative (GRI) | Poziom spełnienia wymogów raportowania | Rozdziały w Raporcie Rocznym 2011 | Komentarz | Zasady UN Global Compact |
---|---|---|---|---|
Strategia i analiza |
||||
1.1. Oświadczenie kierownictwa najwyższego szczebla na temat znaczenia zrównoważonego rozwoju dla organizacji i jej strategii. | + | List Prezesa Zarządu [1]; Wywiad z Prezesem Zarządu [2] | ||
1.2. Opis kluczowych wpływów, szans i ryzyk. | + | Kluczowe ryzyka, szanse i wyzwania w aspekcie zrównoważonego rozwoju [1] | ||
Profil organizacji |
||||
2.1. Nazwa organizacji. | + | O nas/ Przedmiot i zakres działalności [1] | ||
2.2. Główne marki, produkty i/lub usługi. | + |
O nas/ Przedmiot i zakres działalności [1]; Działalność poszukowawczo-wydobywcza [2]; Działalność operacyjna [3]; Działalność rynkowa [4] |
||
2.3. Struktura operacyjna organizacji, z wyróżnieniem głównych działów, spółek zależnych, podmiotów powiązanych oraz przedsięwzięć typu joint-venture. | + | O nas/ Struktura organizacji [1] | ||
2.4. Lokalizacja siedziby głównej organizacji. | + |
O nas/ Przedmiot i zakres działalności [1]; Kontakt/ Media [2] |
||
2.5. Liczba krajów, w których działa organizacja oraz podanie nazw tych krajów, gdzie zlokalizowane są główne operacje organizacji lub tych, które są szczególnie adekwatne w kontekście treści raportu. | + | O nas/ Przedmiot i zakres działalności [1] | ||
2.6. Forma własności i struktura prawna organizacji. | + |
O nas/ Akcjonariat [1], Struktura organizacji [2] |
||
2.7. Obsługiwane rynki z zaznaczeniem zasięgu geograficznego, obsługiwanych sektorów, charakterystyki klientów/konsumentów i beneficjentów. | + |
O nas/ Przedmiot i zakres działalności [1]; Działalność rynkowa [2] |
||
2.8. Skala działalności. | + |
O nas/ Przedmiot i zakres działalności [1], Akcjonariat [2]; Podstawowe dane 2011 [3] |
||
2.9. Znaczące zmiany w raportowanym okresie dotyczące rozmiaru, struktury lub formy własności. | + | O nas/ Struktura organizacji [1] | ||
2.10. Nagrody otrzymane w raportowanym okresie. | + |
Nagrody i wyróżnienia [1]; Kalendarium 2011 [2] |
||
Parametry raportu |
||||
Profil raportu | ||||
3.1. Okres raportowania. | + | Zintegrowane raportowanie [1] | ||
3.2. Data publikacji ostatniego raportu. | + | Zintegrowane raportowanie [1] | ||
3.3. Cykl raportowania. | + | Zintegrowane raportowanie [1] | ||
3.4. Osoba kontaktowa. | + | Kontakt/ CSR [1] | ||
3.5. Proces definiowania zawartości raportu wraz z:
|
+ |
Zintegrowane raportowanie [1]; Zintegrowane raportowanie/ Zakres i zasięg [2] |
||
3.6. Zasięg raportu (np. kraje, oddziały, jednostki zależne, dzierżawione obiekty, przedsięwzięcia typu joint venture, dostawcy). | + | Zintegrowane raportowanie/ Zakres i zasięg [1] | ||
3.7. Oświadczenie w sprawie jakichkolwiek ograniczeń, w zakresie i zasięgu raportu. | + | Zintegrowane raportowanie/ Zakres i zasięg [1] | ||
3.8. Informacja o przedsięwzięciach typu joint venture, podmiotach zależnych, obiektach dzierżawionych, operacjach outsoursowanych i innych jednostkach, które w znaczący sposób mogą wpłynąć na porównywalność działań organizacji w poszczególnych okresach i/lub w stosunku do innych organizacji. | + | Zintegrowane raportowanie/ Zakres i zasięg [1] | ||
3.9. Techniki i przyjęte założenia odnośnie szacunków i kalkulacji wskaźników i innych informacji zawartych w raporcie. | + | Zintegrowane raportowanie/ Zakres i zasięg [1] | ||
3.10. Wyjaśnienia dotyczące efektów jakichkolwiek korekt informacji zawartych w poprzednich raportach z podaniem powodów ich wprowadzenia oraz ich wpływu (np. fuzje, przejęcia, zmiana roku/okresu bazowego, charakteru działalności, metod pomiaru). | + | Zintegrowane raportowanie/ Zakres i zasięg [1] | ||
3.11. Znaczne zmiany w stosunku do poprzedniego raportu dotyczące zakresu, zasięgu lub metod pomiaru zastosowanych w raporcie. | + | Zintegrowane raportowanie/ Zakres i zasięg [1] | ||
Indeks treści GRI | ||||
3.12. Tabela wskazująca miejsce zamieszczenia Standardowych Informacji w raporcie. | + | Tabela treści GRI i zasad Global Compact | ||
Weryfikacja | ||||
3.13. Polityka i obecna praktyka w zakresie zewnętrznej weryfikacji raportu. Jeśli nie zawarto takich danych w niezależnym raporcie poświadczającym, wyjaśnienie zakresu i podstaw zewnętrznej weryfikacji oraz relacji pomiędzy organizacją i zewnętrznym podmiotem poświadczającym. | + |
Zintegrowane raportowanie [1]; Zintegrowane raportowanie/ Audyt i weryfikacja [2] |
||
Nadzór, zobowiązania i zaangażowanie |
||||
Nadzór | ||||
4.1. Struktura nadzorcza organizacji wraz z komisjami podlegającymi pod najwyższy organ nadzorczy, odpowiedzialnymi za poszczególne zadania, jak na przykład tworzenie strategii czy nadzór nad organizacją. | + |
Rada Nadzorcza/ Kompetencje [1], Stałe komitety Rady Nadzorczej [2] |
||
4.2. Wskazanie, czy przewodniczący najwyższego organu nadzorczego jest również dyrektorem zarządzającym (a jeśli tak, to jakie funkcje pełni w ramach zarządu wraz z uzasadnieniem takiej struktury). | + | Rada Nadzorcza/ Unikanie konfliktu interesów [1] | ||
4.3. Liczba członków najwyższego organu nadzorczego z wyróżnieniem niezależnych i/lub niewykonawczych członków (dotyczy organizacji posiadających monistyczną strukturę rady nadzorczej/organu nadzorczego). | + |
Rada Nadzorcza/ Skład [1], Status niezależności [2] |
||
4.4. Mechanizmy umożliwiające akcjonariuszom i pracownikom zgłaszanie rekomendacji i wskazówek dla najwyższego organu nadzorczego. | + | Zgłaszanie rekomendacji [1] | ||
4.5. Związek pomiędzy poziomem wynagrodzeń najwyższego organu nadzorczego, wyższej kadry menadżerskiej oraz zarządu (obejmując system odpraw), a wynikami organizacji (obejmując wyniki społeczne i środowiskowe). | + |
Rada Nadzorcza/ Wynagradzanie [1]; Zarząd/ Wynagradzanie [2] |
||
4.6. Procesy pozwalające na uniknięcie konfliktu interesów członków najwyższego organu nadzorczego. | + |
Rada Nadzorcza/ Unikanie konfliktu interesów [1]; Zarząd/ Unikanie konfliktu interesów [2] |
||
4.7. Proces weryfikacji kwalifikacji i doświadczenia członków najwyższego organu nadzorczego pod kątem wytyczania strategii obejmującej zagadnienia ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. | + | Rada Nadzorcza/ Skład [1] | ||
4.8. Wewnętrznie sformułowana misja lub wartości organizacji, kodeks postępowania oraz zasady odnoszące się do aspektów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych funkcjonowania organizacji oraz poziom ich implementacji. | + | Misja, wizja, wartości [1] | ||
4.9. Procedury najwyższego organu nadzorczego dotyczące nadzoru identyfikacji i zarządzania kwestiami ekonomicznymi, środowiskowymi i społecznymi, włączając stosowne ryzyka i szanse oraz dostosowanie się lub zgodność z uznanymi międzynarodowymi standardami, kodeksami postępowania i zasadami. | + | Rada Nadzorcza/ Zaangażowanie w kwestie zrównoważonego rozwoju [1] | ||
4.10. Proces ewaluacji wyników działań najwyższego organu nadzorczego w odniesieniu do kwestii ekonomicznych, środowiskowych i społecznych. | + | Rada Nadzorcza/ Zaangażowanie w kwestie zrównoważonego rozwoju [1] | ||
Zaangażowanie w inicjatywy zewnętrzne | ||||
4.11. Wyjaśnienie, czy i w jaki sposób organizacja stosuje zasadę ostrożności. | + | Zarządzanie ryzykiem [1] | ||
4.12. Zewnętrzne, przyjęte lub popierane przez organizację ekonomiczne, środowiskowe i społeczne deklaracje, zasady i inne inicjatywy. | + | Podejście do zarządania/ Deklaracje [1] | ||
4.13. Członkostwo w stowarzyszeniach (takich jak stowarzyszenia branżowe) i/lub w krajowych/ /międzynarodowych organizacjach rzeczniczych, w ramach których organizacja:
|
+ | Interesariusze/ Członkostwo w organizacjach [1] | ||
Angażowanie interesariuszy | ||||
4.14. Lista grup interesariuszy angażowanych przez organizację. | + | Interesariusze/ Angażowanie interesariuszy [1] | ||
4.15. Podstawy identyfikacji i selekcji angażowanych grup interesariuszy. | + | Interesariusze/ Angażowanie interesariuszy [1] | ||
4.16. Podejście do angażowania interesariuszy, włączając częstotliwość angażowania według typu i grupy interesariuszy. | + |
Interesariusze/ Angażowanie interesariuszy [1]; Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Relacje w stosunkach pracy [2] |
||
4.17. Kluczowe kwestie i problemy poruszane przez interesariuszy oraz odpowiedź ze strony organizacji, również poprzez ich zaraportowanie. | + |
Interesariusze/ Angażowanie interesariuszy [1]; Wpływ na społeczeństwo/ Relacje ze społecznością lokalną [2] [3] |
||
Podejście do zarządzania |
||||
Ekonomia |
+ | List Wiceprezesa Zarządu [1] | ||
Środowisko | + |
Polityka środowiskowa [1]; Ograniczanie wpływu na środowisko [2] |
||
Warunki pracy | + |
Praktyki w stosunkach z pracownikami [1]; Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia [2] |
||
Prawa człowieka | + | Prawa człowieka [1] | ||
Społeczeństwo | + | Wpływ na społeczeństwo [1] | ||
Odpowiedzialność za produkt | + | Odpowiedzialność za produkt [1] | ||
Wskaźniki wyników |
||||
Ekonomiczne aspekty działalności |
||||
Aspekt: Wyniki ekonomiczne | ||||
EC1. Bezpośrednia wartość ekonomiczna wytworzona i podzielona z uwzględnieniem przychodów, kosztów operacyjnych, wynagrodzenia pracowników, dotacji i innych inwestycji na rzecz społeczności, niepodzielonych zysków oraz wypłat dla właścicieli kapitału i instytucji państwowych. | + |
Wpływ na społeczeństwo/ Relacje ze społecznością lokalną [1]; Skonsolidowane sprawozdanie finansowe 2011/ Skonsolidowane sprawozdanie z całkowitych dochodów [2] |
Bezpośrednia wartość ekonomiczna wytworzona i podzielona z uwzględnieniem przychodów, kosztów operacyjnych, wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych oraz płatności na rzecz inwestorów została zaprezentowana w Skonsolidowanym sprawozdaniu z całkowitych dochodów. W 2011 r. spółki Grupy Kapitałowej LOTOS odprowadziły na rzecz państwa podatki (m.in. podatek dochodowy od osób prawnych, podatek od towarów i usług, akcyza, opłata paliwowa, podatek od nieruchomości) w łącznej wysokości:
|
|
EC2. Implikacje finansowe i inne ryzyka oraz szanse dla działań organizacji wynikające ze zmian klimatycznych. | + | Kluczowe ryzyka, szanse i wyzwania w aspekcie zrównoważonego rozwoju/ Zarządzanie ryzykiem cen uprawnień do emisji CO2 [1], Ryzyka związane z działalnością operacyjną [2] | ||
EC3. Pokrycie zobowiązań emerytalnych organizacji wynikających z programów o zdefiniowanych świadczeniach. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Zatrudnienie [1] | ||
EC4. Znaczące wsparcie finansowe uzyskane od państwa. | + | Wpływ na społeczeństwo [1] | ||
Aspekt: Obecność na rynku | ||||
EC5. Wysokość wynagrodzenia pracowników najniższego szczebla w stosunku do płacy minimalnej na danym rynku w głównych lokalizacjach organizacji. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Obecność na rynku [1] | ||
EC6. Polityka, praktyki oraz udział wydatków przeznaczonych na usługi lokalnych dostawców w głównych lokalizacjach organizacji. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Obecność na rynku [1] | ||
EC7. Procedury w zakresie zatrudniania pracowników z rynku lokalnego oraz procent wyższego kierownictwa pozyskanego z rynku lokalnego w głównych lokalizacjach organizacji. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Obecność na rynku [1] | ||
Aspekt: Pośredni wpływ ekonomiczny | ||||
EC8. Wkład w rozwój infrastruktury oraz świadczenie usług na rzecz społeczeństwa poprzez działania komercyjne, przekazywanie towarów oraz działania pro-bono. Wpływ tych działań na społeczeństwo. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Relacje ze społecznością lokalną [1] | ||
EC9. Zidentyfikowanie i opis znacznego pośredniego wpływu ekonomicznego wraz z wyróżnieniem skali i zakresu oddziaływania. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Pośredni wpływ ekonomiczny [1] | ||
Środowiskowe aspekty działalności |
||||
Aspekt: Surowce/materiały | ||||
EN1. Wykorzystane surowce/materiały według wagi. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Emisje [1] | 8 | |
EN2. Procent materiałów pochodzących z recyklingu wykorzystanych w procesie produkcyjnym. |
- | Tabela treści GRI i zasad Global Compact | Ze względu na specyfikę prowadzonej działalności Grupa LOTOS jedynie w niewielkim stopniu może wykorzystywać produkty pochodzące z recyklingu. Każda ze spółek grupy kapitałowej prowadząca działalność produkcyjną, podlega ustawowemu obowiązkowi oddawania, poprzez zewnętrzne Organizacje Odzysku, zużytych materiałów do recyklingu. Jednak również w tym przypadku możliwość powtórnego wykorzystania poddanych recyklingowi produktów jest znikoma. Z opisanych przyczyn wskaźnik GRI nie jest raportowany. | 8 |
Aspekt: Energia | ||||
EN3. Bezpośrednie zużycie energii według pierwotnych źródeł energii. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Energia [1] | 8 | |
EN4. Pośrednie zużycie energii według pierwotnych źródeł energii. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Energia [1] | 8 | |
EN5. Ilość energii zaoszczędzonej dzięki konserwacji/remontom infrastruktury i poprawie efektywności energetycznej dotychczas stosowanych rozwiązań. |
- | Tabela treści GRI i zasad Global Compact | Grupa LOTOS prowadzi monitoring procesów produkcyjnych w rafinerii pod kątem optymalizacji zużycia energii, jednak nie dysponuje danymi obrazującymi ilość zaoszczędzonej w wyniku podejmowanych działań energii. | 9 |
EN6. Inicjatywy podjęte w celu dostarczenia produktów i usług efektywnych energetycznie lub opartych na energii odnawialnej oraz wynikające z tych rozwiązań redukcje zapotrzebowania na energię. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Energia [1] | 9 | |
EN7. Inicjatywy podjęte w celu zmniejszenia pośredniego zużycia energii z uwzględnieniem osiągniętego stopnia redukcji. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Energia [1] | 8 | |
Aspekt: Woda | ||||
EN8. Łączny pobór wody według źródła. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1] | 8 | |
EN9. Źródła wody znacząco zubożone przez nadmierny pobór wody. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1] | ||
EN10. Procent i łączna objętość wody podlegającej recyklingowi i ponownemu wykorzystaniu | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1] | ||
Aspekt: Bioróżnorodność | ||||
EN11. Lokalizacja i powierzchnia posiadanych, dzierżawionych lub zarządzanych gruntów zlokalizowanych w obszarach chronionych lub obszarach o dużej wartości pod względem bioróżnorodności poza obszarami chronionymi bądź przylegających do takich obszarów. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Bioróżnorodność [1] | 8 | |
EN12. Opis istotnego wpływu działalności, produktów i usług na bioróżnorodność obszarów chronionych i obszarów o dużej wartości pod względem bioróżnorodności poza obszarami chronionymi. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Bioróżnorodność [1] | 8 | |
EN13. Siedliska chronione lub zrewitalizowane. | + |
Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1], Bioróżnorodność [2] |
8 | |
EN14. Strategie, obecne działania i plany zarządzania wpływem na bioróżnorodność. | + |
Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1], Bioróżnorodność [2] |
8 | |
EN15. Liczba gatunków znajdujących się w Czerwonej Księdze Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN) oraz na krajowych listach gatunków zagrożonych, zidentyfikowanych na obszarze oddziaływania organizacji według stopnia zagrożenia wyginięciem. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1] | 8 | |
Aspekt: Emisje, ścieki i odpady | ||||
EN16. Łączne bezpośrednie i pośrednie emisje gazów cieplarnianych według wagi. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Emisje [1] | 8 | |
EN17. Inne istotne pośrednie emisje gazów cieplarnianych według wagi. | - | Tabela treści GRI i zasad Global Compact | Grupa LOTOS nie dysponuje danymi odnoszącymi się do wielkości pośrednich emisji gazów cieplarnianych. Istnieją plany, aby takie dane pozyskiwać w przyszłości. | 8 |
EN18. Inicjatywy podjęte w celu redukcji emisji gazów cieplarnianych i uzyskane efekty. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Emisje [1] | 8 | |
EN19. Emisje substancji zubożających warstwę ozonową według wagi. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Emisje [1] | 8 | |
EN20. Emisja związków NOx, SOx i innych istotnych związków emitowanych do powietrza według rodzaju związku i wagi. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Emisje [1] | 8 | |
EN21. Całkowita objętość ścieków według jakości i docelowego miejsca przeznaczenia. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1] | 8 | |
EN22. Całkowita waga odpadów według rodzaju odpadu oraz metody postępowania z odpadem. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Odpady [1] | 8 | |
EN23. Łączna liczba i objętość istotnych wycieków. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1] | 8 | |
EN24. Waga transportowanych, importowanych, eksportowanych lub przetworzonych odpadów uznanych za niebezpieczne (w rozumieniu Aneksu I, II, III i VIII Konwencji Bazylejskiej) oraz procent odpadów przemieszczanych transgranicznie. |
+ | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Odpady [1] | 8 | |
EN25. Rodzaj, rozmiar, status ochronny oraz znaczenie dla bioróżnorodności akwenów i związanych z nimi siedlisk, na które istotny wpływ ma zrzucana przez organizację raportującą woda i wycieki. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Woda [1] | 8 | |
Aspekt: Produkty i usługi | ||||
EN26. Inicjatywy służące zmniejszeniu wpływu produktów i usług na środowisko i zakres ograniczenia tego wpływu. | + |
Ograniczanie wpływu na środowisko/ Wydatki na ochronę środowiska [1], Produkty i usługi [2] |
7, 8, 9 | |
EN27. Procent odzyskanych materiałów ze sprzedanych produktów i ich opakowań, według kategorii materiału. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Produkty i usługi [1] | 8 | |
Aspekt: Zgodność z regulacjami | ||||
EN28. Wartość pieniężna kar i całkowita liczba sankcji pozafinansowych za nieprzestrzeganie prawa i regulacji dotyczących ochrony środowiska. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Odpady [1] | 8 | |
Aspekt: Transport | ||||
EN29. Znaczący wpływ na środowisko wywierany przez transport produktów i innych dóbr oraz materiałów, z których korzysta organizacja w swej działalności oraz transport pracowników. | + |
Ograniczanie wpływu na środowisko/ Energia [1], Transport [2] |
8 | |
Aspekt: Ogólny | ||||
EN30. Łączne wydatki i inwestycje przeznaczone na ochronę środowiska według typu. | + | Ograniczanie wpływu na środowisko/ Wydatki na ochronę środowiska [1] | 8 | |
Społeczne aspekty działalności |
||||
Aspekt: Zatrudnienie | ||||
LA1. Łączna liczba pracowników według typu zatrudnienia, rodzaju umowy o prace i regionu. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Zatrudnienie [1] | 6 | |
LA2. Łączna liczba odejść oraz wskaźnik fluktuacji pracowników według grupy wiekowej, płci i regionu. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Zatrudnienie [1] | 6 | |
LA3. Świadczenia dodatkowe zapewniane pracownikom pełnoetatowym, które nie są dostępne dla pracowników czasowych lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin, według głównych jednostek organizacyjnych. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Zatrudnienie [1] | 6 | |
Aspekt: Relacje pomiędzy pracownikami i kierownictwem | ||||
LA4. Odsetek zatrudnionych objętych umowami zbiorowymi. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Relacje w stosunkach pracy [1] | 3 | |
LA5. Minimalne wyprzedzenie, z jakim informuje się o istotnych zmianach operacyjnych wraz ze wskazaniem, czy okresy te są określone w umowach zbiorowych. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Relacje w stosunkach pracy [1] | 3 | |
Aspekt: Bezpieczeństwo i higiena pracy | ||||
LA6. Odsetek łącznej liczby pracowników reprezentowanych w formalnych komisjach (w których skład wchodzi kierownictwo i pracownicy) ds. bezpieczeństwa i higieny pracy, które doradzają w zakresie programów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz monitorują takie programy. | + |
Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia [1]; Prawa człowieka/ Wolność zrzeszania się i negocjacji zbiorowych [2] |
6 | |
LA7. Wskaźnik urazów, chorób zawodowych, dni straconych oraz nieobecności w pracy oraz liczba wypadków śmiertelnych związanych z pracą, według regionów. |
+ | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia [1] | 6 | |
LA8. Edukacja, szkolenia, doradztwo, programy prewencyjne oraz programy kontroli ryzyka, które zapewniają pomoc w przypadku poważnych chorób pracownikom, ich rodzinom lub członkom społeczności lokalnej. | + |
Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia [1]; Wpływ na społeczeństwo/ Relacje ze społecznością lokalną [2] |
6 | |
LA9. Kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy uwzględnione w formalnych porozumieniach zawartych ze związkami zawodowymi. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia [1] | 3 | |
Aspekt: Edukacja i szkolenia | ||||
LA10. Średnia liczba godzin szkoleniowych w roku przypadających na pracownika według struktury zatrudnienia. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Szkolenia i edukacja [1] | 6 | |
LA11. Programy rozwoju umiejętności menedżerskich i kształcenia ustawicznego, które wspierają ciągłość zatrudnienia pracowników oraz ułatwiają proces przejścia na emeryturę. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Szkolenia i edukacja [1] | 6 | |
LA12. Odsetek pracowników podlegających regularnym ocenom jakości pracy i przeglądom rozwoju kariery zawodowej. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Szkolenia i edukacja [1] | 6 | |
Aspekt: Różnorodność i równość szans | ||||
LA13. Skład ciał nadzorczych i kadry pracowniczej w podziale na kategorie według płci, wieku, przynależności do mniejszości oraz innych wskaźników różnorodności. | + |
Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Różnorodność i równość szans [1]; Rada Nadzorcza/ Skład [2]; Zarząd/ Skład [3] |
6 | |
Aspekt: Równe wynagrodzenie dla kobiet i mężczyzn | ||||
LA14. Stosunek podstawowego wynagrodzenia mężczyzn i kobiet według zajmowanego stanowiska. | + | Praktyki w stosunkach z pracownikami/ Różnorodność i równość szans [1] | 6 | |
Aspekt: Procedury odnośnie zamówień i inwestycji | ||||
HR1. Procent i całkowita liczba istotnych umów inwestycyjnych zawierających klauzule dotyczące praw człowieka lub które zostały poddane kontroli pod tym kątem. | + | Prawa człowieka/ Pratyki dotyczące inwestycji i zamówień [1] | 1, 2 | |
HR2. Procent znaczących dostawców i podwykonawców poddanych weryfikacji pod kątem przestrzegania praw człowieka oraz działania podjęte w tej kwestii. | + | Prawa człowieka/ Pratyki dotyczące inwestycji i zamówień [1] | 1, 2, 3, 4, 5, 6 | |
HR3. Całkowita liczba godzin szkoleniowych na temat polityk i procedur regulujących kwestie przestrzegania praw człowieka w zakresie prowadzonej działalności oraz procent przeszkolonych pracowników. | + | Prawa człowieka/ Pratyki dotyczące inwestycji i zamówień [1] | 1, 2, 3, 4, 5, 6 | |
Aspekt: Przeciwdziałanie dyskryminacji | ||||
HR4. Całkowita liczba przypadków dyskryminacji oraz działania podjęte w tej kwestii. | + | Prawa człowieka/ Przeciwdziałanie dyskryminacji [1] | 6 | |
Aspekt: Swoboda zrzeszania się i prawo do sporów zbiorowych | ||||
HR5. Działania zidentyfikowane jako mogące stwarzać zagrożenie dla prawa do swobody zrzeszania się i prawa do sporów zbiorowych oraz inicjatywy wspierające te prawa. | + | Prawa człowieka/ Wolność zrzeszania się i negocjacji zbiorowych [1] | 3 | |
Aspekt: Praca dzieci | ||||
HR6. Działania zidentyfikowane jako niosące ze sobą istotne ryzyko wykorzystywania pracy dzieci oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków. | - | Tabela treści GRI i zasad Global Compact | Grupa LOTOS popiera zniesienie pracy dzieci na świecie. Spółka nie raportuje tego wskaźnika GRI, ponieważ organizacji nie dotyczy ten problem. W 2011 r., podobnie jak w latach poprzednich, w Grupie Kapitałowej LOTOS nie wystąpiły działania, które zidentyfikowano jako niosące za sobą istotne ryzyko wykorzystywania pracy dzieci. | 5 |
Aspekt: Praca przymusowa i obowiązkowa | ||||
HR7. Działania zidentyfikowane jako niosące ze sobą istotne ryzyko wystąpienia pracy przymusowej lub obowiązkowej oraz środki podjęte w celu eliminacji takich przypadków. | - | Tabela treści GRI i zasad Global Compact | Grupa LOTOS popiera eliminowanie wszelkich form pracy przymusowej. Spółka nie raportuje tego wskaźnika GRI, ponieważ organizacji nie dotyczy ten problem. W 2011 r., podobnie jak w latach poprzednich, w Grupie Kapitałowej LOTOS nie wystąpiły incydenty pracy przymusowej lub obowiązkowej. | 4 |
Aspekt: Praktyki w zakresie bezpieczeństwa | ||||
HR8. Procent personelu odpowiadającego za zapewnienie bezpieczeństwa, przeszkolonego w zakresie polityk i procedur danej organizacji dotyczących różnych aspektów praw człowieka związanych z prowadzoną działalnością. | + | Prawa człowieka/ Praktyki dotyczące inwestycji i zamówień [1] | 1, 2 | |
Aspekt: Prawa ludności rdzennej | ||||
HR9. Łączna liczba przypadków naruszenia praw ludności rdzennej oraz podjęte działania. | - | Tabela treści GRI i zasad Global Compact | Grupa LOTOS popiera i przestrzega praw człowieka. Spółka nie raportuje tego wskaźnika GRI, ponieważ organizacji nie dotyczy problem naruszania praw ludności rdzennej. | 1, 2 |
Aspekt: Społeczność lokalna | ||||
SO1. Charakter, skala i efektywność programów i praktyk w zakresie oceny i zarządzania wpływem działalności organizacji na społeczność lokalną, włączając wpływ wejścia na dany rynek, prowadzenia i zakończenia działalności. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Relacje ze społecznością lokalną [1] | ||
Aspekt: Korupcja | ||||
SO2. Procent i całkowita liczba jednostek biznesowych poddanych analizie pod kątem ryzyka związanego z korupcją. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Przeciwdziałanie nadużyciom [1] | 10 | |
SO3. Procent pracowników przeszkolonych w zakresie polityki i procedur antykorupcyjnych organizacji. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Przeciwdziałanie nadużyciom [1] | 10 | |
SO4. Działania podjęte w odpowiedzi na przypadki korupcji. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Przeciwdziałanie nadużyciom [1] | 10 | |
Aspekt: Udział w życiu publicznym | ||||
SO5. Polityka dotycząca udziału w życiu publicznym i lobbingu. | + |
Wpływ na społeczeństwo/ Udział w polityce państwa [1]; Wywiad z Prezesem Zarządu [2] |
10 | |
SO6. Całkowita wartość finansowa i rzeczowa darowizn na rzecz partii politycznych, polityków i instytucji o podobnym charakterze, według krajów. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Udział w polityce państwa [1] | 10 | |
Aspekt: Naruszenie zasad wolnej konkurencji | ||||
SO7. Całkowita liczba podjętych wobec organizacji kroków prawnych dotyczących przypadków naruszeń zasad wolnej konkurencji, praktyk monopolistycznych oraz ich skutki. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Zachowania antykonkurencyjne [1] | 10 | |
Aspekt: Zgodność z regulacjami | ||||
SO8. Wartość pieniężna kar i całkowita liczba sankcji pozafinansowych z tytułu niezgodności z prawem i regulacjami. | + | Wpływ na społeczeństwo/ Zachowania antykonkurencyjne [1] | ||
Aspekt: Zdrowie i bezpieczeństwo klienta | ||||
PR1. Etapy cyklu życia produktu, na których ocenia się wpływ produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo w celu poprawy wskaźników oraz procent istotnych kategorii produktów i usług podlegających takim procedurom. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Bezpieczeństwo i zdrowie klientów [1] | ||
PR2. Całkowita liczba przypadków niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami w zakresie wpływu produktów i usług na zdrowie i bezpieczeństwo na każdym etapie cyklu życia według rodzaju skutków. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Bezpieczeństwo i zdrowie klientów [1] | 1 | |
Aspekt: Oznakowanie produktów i usług | ||||
PR3. Rodzaj informacji o produktach i usługach wymaganych na mocy procedur oraz procent znaczących produktów i usług podlegających takim wymogom informacyjnym. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Oznakowanie produktów i usług [1] | 10 | |
PR4. Całkowita liczba przypadków niezgodności z regulacjami oraz dobrowolnymi kodeksami dotyczącymi oznakowania i informacji o produktach i usługach według skutków. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Oznakowanie produktów i usług [1] | ||
PR5. Praktyki związane z zapewnieniem satysfakcji klienta, w tym wyniki badań pomiaru satysfakcji klienta. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Oznakowanie produktów i usług [1] | ||
Aspekt: Komunikacja marketingowa | ||||
PR6. Programy dotyczące przestrzegania prawa, standardów i dobrowolnych kodeksów regulujących kwestie komunikacji marketingowej, z uwzględnieniem reklamy, promocji i sponsoringu. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Komunikacja marketingowa [1] | ||
PR7. Całkowita liczba przypadków niezgodności z regulacjami i dobrowolnymi kodeksami regulującymi kwestie komunikacji marketingowej, z uwzględnieniem reklamy, promocji i sponsoringu według rodzaju skutków. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Komunikacja marketingowa [1] | ||
Aspekt: Ochrona prywatności klienta | ||||
PR8. Całkowita liczba uzasadnionych skarg dotyczących naruszenia prywatności klientów oraz utraty danych. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Zgodność z przepisami [1] | ||
Aspekt: Zgodność z regulacjami | ||||
PR9. Wartość pieniężna istotnych kar z tytułu niezgodności z prawem i regulacjami dotyczącymi dostawy i użytkowania produktów i usług. | + | Odpowiedzialność za produkt/ Zgodność z przepisami [1] |