- Strona Główna /
- Społeczeństwo /
- Praktyki w stosunkach z pracownikami /
- Szkolenia i edukacja
- LOTOS Raport Roczny 2011 /
- Społeczeństwo /
- Praktyki w stosunkach z pracownikami /
- Szkolenia i edukacja
Szkolenia i edukacja
NA TEJ STRONIE
Grupa Kapitałowa LOTOS, jako nowoczesna i dynamicznie rozwijająca się firma, dba o ciągły rozwój pracowników. W tym celu doskonalona jest działalność Akademii LOTOS.

Akademia LOTOS to projekt szkoleniowo-rozwojowy, którego celem jest budowa partnerskiego zespołu pracowników. Misją Akademii LOTOS jest wdrażanie w grupie kapitałowej kultury pracy i filozofii zarządzania, opartej o wzorzec pracownika świadomie uczestniczącego w tworzeniu wartości dodanej, wymaganej przez klientów i akcjonariuszy.
Spółka, przy realizacji programów prowadzonych w ramach Akademii LOTOS, kieruje się zasadami:
- dostępności: szkolenia są przeznaczone dla wszystkich grup pracowniczych,
- spójności: system szkoleń uwzględnia misję, strategię oraz długofalowe plany rozwojowe firmy, jest także powiązany z pozostałymi obszarami zarządzania zasobami ludzkimi,
- odpowiedzialności: za efekty szkoleń i rozwój odpowiadają wszyscy uczestnicy procesu, tj. najwyższe kierownictwo, kierownicy liniowi, Biuro Zarządzania Zasobami Ludzkimi,
- ciągłości: planowanie rozwoju jest procesem ciągłym, powiązanym z wynikami ocen okresowych, ścieżkami kariery, planami sukcesji oraz programami rozwojowymi przeznaczonymi dla poszczególnych grup pracowników,
- elastyczności: planowanie i wdrażanie szkoleń jest powiązane z monitorowaniem zmieniającego się otoczenia zewnętrznego firmy oraz z pożądanymi zmianami kwalifikacji pracowników.
W 2011 r. stosowano następujące narzędzia ukierunkowane na rozwój pracowników:
- Mapa umiejętności: zbiór kluczowych kompetencji do realizacji poszczególnych procesów,
- Kodeksy etyczne: przyjęte standardy postępowania („Kodeks postępowania pracownika Grupy Kapitałowej LOTOS", „Kodeks Menedżera", „Dekalog korporacyjny"),
- System Okresowych Ocen Pracowników (SOOP): ocena kompetencji pracowników, planowanie celów zawodowych i rozwojowych.
W 2011 r. Systemem Okresowej Oceny Pracowników objęci byli pracownicy Grupy LOTOS oraz spółek: LOTOS Paliwa, LOTOS Asfalt, LOTOS Oil, LOTOS Tank, LOTOS Kolej, LOTOS Ochrona, LOTOS Straż, LOTOS Lab, LOTOS Serwis, LOTOS Petrobaltic i LOTOS Parafiny.
W sumie ocenie okresowej podlegało 89,02% zatrudnionych w Grupie Kapitałowej LOTOS. Stopień realizacji oceny okresowej (liczba ocenionych w stosunku do liczby zatrudnionych) w poszczególnych spółkach w 2011 r. wynosił od 76% do 97%.
W ramach SOOP oceniane są kluczowe kompetencje, do których należą: dyspozycyjność, decyzyjność, kreatywność i innowacyjność, umiejętność pracy w zespole, zarządzanie zespołem, adaptacja do zmian, zarządzanie zmianą, jakość i wyniki pracy, jakość zarządzania. Ocenie podlega także realizacja celów i zadań na stanowisku pracy w okresie ostatniego roku oraz planowana jest ścieżka szkoleń i rozwoju na kolejny rok.
Programy szkoleniowe

Akademia LOTOS dla wszystkich, czyli Kalendarz szkoleń
Programy oraz harmonogram szkoleń realizowanych w ramach Kalendarza szkoleń Akademii LOTOS dostępne są dla wszystkich pracowników poprzez wewnętrzną sieć internetową. Kalendarz szkoleń obejmuje zagadnienia wynikające z analizy mapy umiejętności, wyników SOOP, planów rozwojowych pracowników w poszczególnych komórkach organizacyjnych oraz uwzględnia potrzeby rozwojowe firmy.
W 2011 r. dbano o rozwój kompetencji indywidualnych pracowników, realizując następujące szkolenia:
- Kreatywne myślenie i twórcze rozwiązywanie problemów,
- Business English in Contracts,
- Kooperacja i komunikacja w międzyfunkcyjnych zespołach zadaniowych,
- Planowanie i organizacja pracy własnej – efektywność pracy,
- Rozwój umiejętności prezentacji i wystąpień publicznych,
- Współpraca w zespole,
- Komunikacja dla kadry kierowniczej niższego i średniego szczebla,
- Zarządzanie projektami,
- Warsztaty motywacyjne dla kadry menadżerskiej,
- Negocjacje – gra symulacyjna,
- Komunikacja – gra symulacyjna,
- Zachowania asertywne i reagowanie w sytuacjach konfliktowych,
- Savoir-vivre w biznesie, czyli elegancja i klasa w kontaktach zawodowych,
- Techniki pracy z informacją, szybkie czytanie,
- Kierowanie zespołem pracowniczym,
- Pakiet szkoleń Microsoft Office,
- Efektywna komunikacja.

Akademia LOTOS „tailor-made”, czyli szyta na miarę
Program adaptacyjny dla nowo zatrudnionych pracowników - zapoznanie z wartościami oraz kulturą organizacyjną Grupy Kapitałowej LOTOS, kształtowanie pożądanych wzorców zachowań, skrócenie czasu potrzebnego do efektywnego wykonywania zadań, integracja z zespołem, obniżenie stresu związanego ze zmianą, wzrost zaangażowania pracownika oraz satysfakcji z nowego pracodawcy.
Seminaria dla kadry kierowniczej - ogólne poszerzanie kompetencji menadżerskich kadry kierowniczej. Tematy seminariów dotyczą m.in. aspektów strategicznych i ekonomicznych związanych z funkcjonowaniem firmy w zmieniającym się otoczeniu oraz prezentacji nowoczesnych metod i narzędzi zarządzania.
Program MISTRZ - opracowanie jednolitych metod doboru, a następnie przygotowania i szkolenia kandydatów na stanowiska mistrzów w zakładach produkcyjnych w związku z planowanymi w najbliższych latach wakatami na tych stanowiskach, związanymi z przejściami na emeryturę oraz wzrostem liczby instalacji w wyniku realizacji Programu 10+. Wyselekcjonowani pracownicy (36 osób) uczestniczyli w 2011 r. w następujących szkoleniach: Komunikacja, Kierowanie dla mistrzów, Zarządzanie zespołem produkcyjnym, Delegowanie zadań, Wyznaczenie celów pracownikom, Production Game, Asertywność i konflikty, Porozmawiajmy o trudnych sprawach, Coaching.
Szkoła Auditora – przygotowanie odpowiednio wyszkolonych i doświadczonych auditorów, którzy będą przeprowadzali audity w poszczególnych spółkach grupy kapitałowej w oparciu o najwyższe, jednolite standardy korporacyjne. W 2011 r. rozwijano kompetencje zarówno pracowników uczestniczących w I edycji Szkoły Auditora (2008 r.), jak i realizowano szkolenia dla nowo wybranych, przyszłych auditorów. Zorganizowano zajęcia z następujących zakresów tematycznych: Auditor Wewnętrzny Zintegrowanych Systemów Zarządzania, Warsztaty doskonalące dla auditorów wewnętrznych Zintegrowanego Systemu Zarządzania, Auditor – Lider pozytywnych zmian, Audit Procesów, Skuteczna komunikacja jako warunek jakościowych zmian w organizacji, Audit wewnętrzny zorientowany na ryzyka biznesowe, Audit dostawców – auditowanie łańcucha dostaw.

Akademia LOTOS dzieli się wiedzą – wewnętrzne projekty szkoleniowe
Szkolenie Adaptacyjne - przeznaczone dla nowych pracowników Grupy Kapitałowej LOTOS. Odbywa się w ramach Programu Adaptacyjnego dla nowo zatrudnionych, który funkcjonuje w firmie od 2007 r. Podczas szkolenia starsi stażem koledzy dzielą się wiedzą na temat kultury organizacyjnej, procesów i procedur oraz technologii przerobu ropy naftowej i pracy rafinerii.
Szkolenie podstawowe dla pracowników nowo zatrudnionych w obszarze produkcji – przekazywanie wiedzy technicznej i technologicznej niezbędnej do prawidłowego wykonywania zadań na stanowisku aparatowego. Podczas dwutygodniowego cyklu zajęć przeszkolona grupa trenerów wewnętrznych przekazuje wiedzę specjalistyczną z poszczególnych dziedzin. Szkolenie kończy egzamin pisemny.
System Okresowych Ocen Pracowniczych – szkolenia dla pracowników oceniających i podlegających rocznej ocenie, z wykorzystaniem wewnętrznej procedury, arkuszy ocen, systemu elektronicznego i ogólnych zasad prowadzenia rozmowy oceniającej.
Konferencja LOTOS 2011-2015 – omówienie kluczowych aspektów działalności segmentów: poszukiwawczo-wydobywczego, operacyjnego i handlowego w kontekście celów strategicznych firmy. W związku z przyjętą strategią Grupy Kapitałowej LOTOS, zostały przedstawione jej główne założenia wraz z kierunkami rozwoju firmy do 2020 r. Zagadnienia były prezentowane przez dyrektorów głównych obszarów funkcjonowania organizacji. W 2011 r. odbyły się trzy edycje konferencji, w których uczestniczyło ok. 700 pracowników.
Średnia liczba godzin szkoleniowych przypadająca na pracownika wg struktury zatrudnienia w Grupie LOTOS
Kategoria zatrudnienia | 2009 r. | 2010 r. | 2011 r. |
---|---|---|---|
Kierownicy wyższego szczebla | 35,2 | 61,2 | 40,0 |
Kierownicy niższego szczebla | 51,9 | 60,3 | 38,0 |
Administracja | 38,7 | 29,6 | 30,7 |
Produkcja | 10,3 | 12,6 | 13,2 |
Programy rozwoju umiejętności i kształcenia ustawicznego bez względu na wiek
Wszyscy pracownicy Grupy Kapitałowej LOTOS, niezależnie od wieku oraz terminu planowanego przejścia na emeryturę, mają możliwość uczestniczenia w zdobywaniu i poszerzaniu wiedzy i uprawnień zawodowych oraz umiejętności ogólnorozwojowych w formie szkoleń wewnętrznych (Akademia LOTOS) oraz zewnętrznych. Podnoszenie umiejętności gwarantowane jest przez zapewnienie finansowania lub dofinansowania nauki, jak również w postaci udzielania płatnych zwolnień z pracy na czas dojazdu i udziału w zajęciach podnoszących kwalifikacje zawodowe, a także urlopów szkoleniowych.
Godny podkreślenia jest fakt, iż pracownicy z dłuższym stażem angażowani są do roli „opiekunów” młodszych kolegów, pełnią funkcję coachów wewnętrznych. W odniesieniu do pracowników zatrudnianych w obszarze produkcji coaching jest ukierunkowany na rozwój praktycznej wiedzy i umiejętności w zakresie prowadzenia procesów produkcyjnych oraz na osiaganie lepszych wyników w pracy. Natomiast coaching skierowany do uczestników programów rozwojowych, prowadzony przez doświadczonych menadżerów, jest zorientowany na rozwój kariery zawodowej osoby coachowanej, w zgodzie z wyznawanymi w Grupie LOTOS wartościami.
Ponadto pracownicy grupy kapitałowej mają możliwość wcześniejszego zadeklarowania przejścia na emeryturę. Pracownicy, którzy w okresie dwóch lat przed dniem nabycia uprawnień emerytalnych, zdecydują się na zmianę umowy o pracę z czasu nieokreślonego na czas określony, mają zapewniony jednorazowy wzrost o 8,5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, wypłacanego na podstawie zmienionej umowy o pracę.
Pracownikom, w związku z przejściem na emeryturę, przysługuje jednorazowa odprawa pieniężna, której wysokość uzależniona jest od stażu pracy. Odprawa pieniężna może mieć wartość od jednomiesięcznego wynagrodzenia przy stażu pracy do 15 lat do 500% podstawy wymiaru po przepracowaniu 35 lat.
Plany doskonalenia działalności w dziedzinie doskonalenia kwalifikacji pracowników
Plan krótko- i średniookresowy:
- Program Sukcesji Grupy Kapitałowej LOTOS - wyselekcjonowanie i odpowiednie przygotowanie kadry rezerwowej, która w określonej perspektywie czasu mogłaby objąć stanowiska uznane za kluczowe w grupie kapitałowej. Program ma gwarantować realizację strategii biznesowej firmy poprzez zapewnienie ciągłości obsady kadrowej.
- Program MISTRZ - kontynuacja programu rekrutacyjno-szkoleniowego dla 36 uczestników, aparatowych procesów i instalacji, potencjalnych mistrzów. W kolejnym już roku trwania Programu przewidziana jest tzw. część merytoryczna, pozwalająca uzupełnić/nabyć niezbędną wiedzę w obszarze funkcjonowania produkcji. Uzupełnieniem będą szkolenia indywidualne, dobrane do potrzeb poszczególnych uczestników, np. rozwijające asertywność czy odporność na stres, studia uzupełniające lub specjalistyczne studia podyplomowe.
- Cykl szkoleń wzmacniających umiejętności zarządcze w zespołach produkcyjnych dla doświadczonych pracowników produkcji na stanowiskach mistrzów (pełniących tę funkcję od wielu lat).
- Wdrożenie modelu przywództwa zespołowego STL® dla kadry kierowniczej Grupy LOTOS. Zwiększenie efektywności pracy zespołów pracowniczych poprzez rozwój kompetencji przywódczych w kolejnym, po cyklu szkoleń z przywództwa sytuacyjnego SL II®, licencjonowanym szkoleniu, przygotowanym w oparciu o prace zespołu Kena Blancharda.
- Przeciwdziałanie mobbingowi w pracy zawodowej - szkolenie e-learningowe.
- Szkoła Auditora – kontynuacja szkoleń w celu stworzenia jednolitych standardów w zakresie auditowania w Grupie Kapitałowej LOTOS.
- Seminaria dla Kadry Kierowniczej – kontynuacja inicjatyw rozwojowych skierowanych dla kadry kierowniczej poprzez organizację kolejnych seminariów m.in.: „Przywództwo XXI wieku” lub „Pełna MOC – efektywność osobista i zawodowa”.
- Kontynuacja szkoleń dla wszystkich pracowników Grupy Kapitałowej LOTOS w ramach Kalendarza szkoleń Akademii LOTOS.
Ponadto corocznie w grupie kapitałowej, na podstawie przeprowadzonej oceny okresowej pracowników (SOOP), powstaje Plan szkoleń pracowników w ujęciu budżetowym na kolejny rok. Obejmuje on m.in. szkolenia obligatoryjne, szkolenia związane z nabyciem wymaganych na danym stanowisku pracy uprawnień (np. uprawnienia energetyczne, elektryczne, dla manewrowych, operatorów suwnic i dźwigów, monterów rusztowań, do napełniania zbiorników substancjami niebezpiecznymi wg przepisów ADR i RID), szkolenia związane z nowymi zadaniami lub zmianą obowiązujących przepisów (prawo, ekonomia, ochrona środowiska, handel, finanse, technika, technologia), szkolenia językowe, szkolenia systemowe (wg: PN-EN ISO 9001:2009 - Systemy zarządzania jakością, PN-EN ISO 14001:2005 - Systemy zarządzania środowiskowego, PN-N-18001:2004 - Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy), branżowe konferencje krajowe i zagraniczne oraz seminaria.