Woda
Grupa LOTOS poprzez swoją działalność nie wpływa znacząco na źródła wody powierzchniowej i podziemnej.
Całkowity pobór wody w Grupie LOTOS wg źródła [m3]
2009 r. | 2010 r. | 2011 r. | |
---|---|---|---|
Podziemna | 209.147 | 195.024 | 202.429 |
Powierzchniowa | 3.557.093 | 3.766.470 | 3.607.427 |
Razem | 3.766.240 | 3.961.494 | 3.809.856 |
Koncern dzięki przyjętym rozwiązaniom technologicznym wykorzystuje zużyte wody. Procent wód podlegających recyklingowi liczony jest przez Spółkę, jako stosunek sumy wody gospodarczej produkowanej z oczyszczonych ścieków i oczyszczonego kondensatu do całkowitego zapotrzebowania zakładu na wodę przemysłową.
Procent i łączna objętość wody podlegającej w Grupie LOTOS recyklingowi
i ponownemu wykorzystaniu [m3]
2009 r. | 2010 r. | 2011 r. | |
---|---|---|---|
Produkcja wody gospodarczej z oczyszczonych ścieków | 870.230 | 1.555.969 | 1.179.317 |
Ilość oczyszczonego kondensatu | 1.118.213 | 1.546.726 | 2.030.131 |
Procent wody podlegającej recyklingowi | 34,6% | 43,9% | 45,7% |
Ścieki procesowe, sanitarne i zaolejone, po oczyszczeniu kierowane są bezpośrednio do Martwej Wisły, a wody opadowe i drenaż, po oczyszczeniu kierowane są poprzez Rozwójkę do Martwej Wisły.
Ilości oczyszczonych ścieków odprowadzonych do odbiorników z Grupy LOTOS w latach kształtowały się następująco:
Całkowita objętość ścieków wg jakości i docelowego miejsca przeznaczenia [m3]
2009 r. | 2010 r. | 2011 r. | |
---|---|---|---|
Rozwójka | 4.083.604 | 3.880.741 | 3.874.089 |
Martwa Wisła | 1.094.220 | 1.306.041 | 1.354.015 |
Razem | 5.177.824 | 5.186.782 | 5.228.104 |
Istotne parametry oczyszczonych ścieków odprowadzonych do odbiorników z Grupy LOTOS kształtowały się w tym samym okresie w następujący sposób:
Rozwójka
Zanieczyszczenia | 2009 r. | 2010 r. | 2011 r. |
---|---|---|---|
zawiesiny ogólne [mg/dm3] | 10 | 10 | 12 |
wartości dopuszczalne | 35 | 35 | 35 |
węglowodory ropopochodne [mg/dm3] | 2 | 1 | 2 |
wartości dopuszczalne | 5 | 5 | 5 |
Martwa Wisła
Zanieczyszczenia | 2009 r. | 2010 r. | 2011 r. |
---|---|---|---|
BZT [mg O2/dm3] | 6 | 5 | 3 |
wartości dopuszczalne | 25 | 25 | 25 |
ChZT [mg O2/dm3] | 52 | 51 | 34 |
wartości dopuszczalne | 125 | 125 | 125 |
zawiesiny ogólne [mg/dm3] | 13 | 6 | 8 |
wartości dopuszczalne | 35 | 35 | 35 |
fenole lotne [mg/dm3] | 0,005 | 0,006 | 0,001 |
wartości dopuszczalne | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
węglowodory ropopochodne [mg/dm3] | 0,7 | 0,4 | 0,8 |
wartości dopuszczalne | 5 | 5 | 5 |
azot ogólny [mg N/dm3] | 4 | 4 | 3 |
wartości dopuszczalne | 30 | 30 | 30 |
fosfor ogólny [mg P/dm3] | 0,9 | 1 | 1 |
wartości dopuszczalne | 3 | 3 | 3 |
Teren Grupy LOTOS nie ma cennych walorów przyrodniczych i nie jest objęty żadną formą ochrony przyrody. Oba wskazane powyżej odbiorniki wód i ścieków Grupy LOTOS, tj. Rozwójka i Martwa Wisła także nie mają statusu ochrony. Nie występuje istotny wpływ zrzucanej wody i ścieków na bioróżnorodność obu akwenów i związanych z nimi siedlisk. Nie stwierdzono negatywnego wpływu działalności produkcyjnej Grupy LOTOS na stopień bioróżnorodności w środowisku lądowym, słodkowodnym i morskim.
Działalność Spółki nie powoduje także zagrożenia dla gatunków ujętych w Czerwonej Księdze Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN) oraz na krajowych listach gatunków zagrożonych. W środowisku otaczającym rejon działania rafinerii w Gdańsku nie są znane stanowiska zwierząt objętych ochroną i nie ma zagrożenia ich wymarcia.
Jednak z uwagi na dokonywany pobór wody powierzchniowej z rzeki Motławy, Grupa LOTOS podjęła się działań wspierających bioróżnorodność regionu i partycypuje w kosztach zarybiania obwodu rybackiego nr 3 na Motławie. Wykonano także izolacyjne nasadzenia drzew od strony drogi krajowej nr 7, którą cechuje znaczne natężenie ruchu samochodowego i w obrębie zakładowej oczyszczalni ścieków.
W 2011 r. na 10 zdarzeń awaryjnych nie zanotowano w rafinerii Grupy LOTOS wycieków istotnych z punktu widzenia ich wpływu na środowisko.
W latach 2009-2010 r. na 23 zdarzenia tylko jedno było istotne pod względem skutków środowiskowych. Był to wyciek oleju napędowego powstały nie z winy koncernu, lecz w wyniku przestępczego nawiertu do rurociągu transportującego produkt do portu.