- Strona Główna /
- Środowisko /
- Ograniczanie wpływu na środowisko /
- Energia
Energia
Zgodnie z celami „Polityki energetycznej Polski do 2030 roku” odnoszącymi się do poprawy efektywności energetycznej oraz oddziaływania działalności przemysłowej na środowisko, Grupa LOTOS zainicjowała w 2011 r. proces wdrażania systemu zarządzania energią według wymagań norm EN 16001:2009 oraz ISO 50001:2011. Rozpoczęto prace nad wprowadzeniem systemowych rozwiązań w zakresie postępowania z aspektami energetycznymi. Działania mają na celu podniesienie efektywności energetycznej Spółki m.in. poprzez identyfikację znaczących aspektów energetycznych w odniesieniu do działalności przedsiębiorstwa, w tym działań modernizacyjno-rozwojowych związanych z efektywnością energetyczną.
W 2011 r. w segmencie operacyjnym Grupy LOTOS powołano Zespół ds. efektywności energetycznej. Celem jego działalności jest inicjowanie projektów z zakresu monitoringu i poprawy efektywności energetycznej oraz dbałość o zachowanie i wspieranie rozwoju efektywności na wszystkich etapach działalności operacyjnej rafinerii w Gdańsku.
W Grupie LOTOS stosowany jest obecnie komputerowy system do wizualizacji i optymalizacji zużycia energii Visual Mesa firmy Soteica. Program ten stale nadzoruje infrastrukturę energetyczną rafinerii – systemy gazu i oleju opałowego, a także system pary technologicznej – i na podstawie algorytmów optymalizacyjnych sugeruje zmiany w systemie energetycznym, które powodują zmniejszenie kosztu jego funkcjonowania.
Produkty paliwowe Grupy LOTOS komponowane są zgodnie z wymaganiami dotyczącymi realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, dotyczącego udziału surowców odnawialnych w paliwach drogowych. Zarówno benzyny, jak i oleje napędowe zawierają biokomponenty produkowane w oparciu o surowce odnawialne.
Bezpośrednie zużycie energii w Grupie LOTOS wg pierwotnych źródeł energii
Wyszczególnienie |
Jednostka miary |
Bezpośrednie, zakupione źródła energii |
Bezpośrednie, wyprodukowane źródła energii |
Bezpośrednie, sprzedane źródła energii |
Bezpośrednie, całkowite zużycie energii |
---|---|---|---|---|---|
Gaz ziemny | GJ | 1.383.334 | 1.383.334 | ||
Gaz opałowy | GJ | 10.053.891 | 194.860 | 9.859.031 | |
Olej opałowy HSFO | GJ | 3.434.143 | 3.434.143 | ||
Olej opałowy LSFO | GJ | 4.382.235 | 1.177.603 | 5.559.838 | |
Olej opałowy lekki (HON) | 134.188 | 134.188 | |||
Energia elektryczna | GJ | 79.499 | -79.499 | ||
Energia cieplna | GJ | 86.541 | -86.541 | ||
Razem | GJ | 5.765.569 | 14.799.825 | 360.900 | 20.204.494 |
Pośrednie zużycie energii w Grupie LOTOS wg pierwotnych źródeł energii
Wyszczególnienie |
Jednostka miary | Średnio zaawansowana energia zakupiona |
---|---|---|
Energia elektryczna | GJ | 4.163.239 |
Grupa LOTOS podejmuje inicjatywy zmierzające do zmniejszenia pośredniego zużycia energii. Przykładem jest wdrożona w Spółce polityka flotowa. Marki i modele użytkowych pojazdów służbowych są wybierane w cyklach trzyletnich. Przy ich wyborze organizacja kieruje się, poza aspektem finansowym, także emisją spalania CO2, średnim spalaniem i pojemnością silnika. Obecnie firma nie użytkuje aut o silnikach przekraczających pojemność 2 litrów i ten kierunek utrzymany zostanie w latach następnych z opcją zmniejszenia pojemności wykorzystywanych silników.
W 2011 r. specjaliści Grupy LOTOS we współpracy z kierowcami rajdowymi oraz testową grupą użytkowników aut opracowali program „Optymalna jazda”, na który składa się edukacja w zakresie 12 najważniejszych zasad optymalnej jazdy. Stanowią one narzędzie umożliwiające kierowcom optymalne wykorzystanie samochodu, a dzięki temu obniżenie kosztów jego eksploatacji (mniejsze zużycie paliwa i części), redukcję emisji szkodliwych gazów do środowiska oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa jazdy. Program adresowany jest do pracowników firmy, klientów stacji paliw LOTOS i otoczenia społecznego Spółki. Wyeliminowanie nieprawidłowych nawyków podczas jazdy może przynieść oszczędność paliwa nawet do 30%.
Zużycie paliwa przez pojazdy służbowe w Grupie LOTOS [litry]
Okres: | Rodzaj paliwa | ||
benzyna bezołowiowa | olej napędowy | ||
2010 | I półrocze | 56.634,20 | 20.605,61 |
II półrocze | 53.811,05 | 36.217,01 | |
2011 | I półrocze | 51.305,63 | 32.690,38 |
II półrocze | 58.103,62 | 31.633,70 |